Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Neem een kwartier de tijd en kijk naar de kruisiging zoals je nog nooit gedaan hebt

De afgelopen jaren heb je op Lazarus veel theologie kunnen lezen over de kruisiging op en rond Goede Vrijdag. In dit stuk kiezen we om woorden even achterwege te laten en nodigen we je uit om te kijken naar de kruisiging.

Deel:

Door de eeuwen heen hebben kunstenaars de kruisiging verbeeld en ook nu is het nog een bekend thema. Kunstenaar Martijn Duifhuizen maakte een abstracte, minimalistische versie waarin – als je wat langer kijkt – bijzondere details verwerkt zijn. 

Drie witte panelen

Zijn kunstwerk bestaat uit drie witte panelen. ‘Het middelste paneel ‘Jezus’ is egaal wit. De gekruisigden aan weerszijden zijn horizontaal wit beschilderd. De snedes in de panelen bij de mede-gekruisigden symboliseren wat de Bijbel over hen vertelt: in tegenstelling tot degene die links naast Jezus sterft, geeft de rechter zich over aan God’, schrijft Martijn.

Voor de fijnproevers: de drie panelen vormen met elkaar een gulden rechthoek. Het linkerpaneel en middenpaneel vormen samen met de afstand tussen deze panelen een vierkant. Hetzelfde geldt voor het rechterpaneel en het middenpaneel. De afstand van de snedes correspondeert met de afstand tussen de panelen. Ook bij de hoogte is gebruik gemaakt van het architectonisch maatsysteem ‘Le Modulor’ van Le Corbusier: 226 centimeter… de lengte van het menselijk lichaam met uitgestrekte arm. 

Compositie met drie noten

Hieronder vind je de beeldmeditatie met het kunstwerk. Het is ook te zien geweest op de goedbezochte tentoonstelling Bij ons in de Biblebelt in Museum Catharijneconvent in Utrecht. De muziek die je erbij hoort, is van componist Kees Wisse en heet One divided by zero. De drie panelen worden weerspiegeld in de drie noten die de basis vormen van de muzikale compositie. 

Je kunt de meditatie hier bekijken. 

Wil je meer weten over Martijn Duifhuizen en de kunst die hij maakt? Kijk dan op zijn site.

--:--