Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Lazarus staat op | Een fijn gezelschap

Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.

Deel:

Een fijn gezelschap – PopUpGedachte dinsdag 21 september 2021

Nu er weer wat meer ruimte is om feestjes te organiseren, kun je weer een beetje gaan kijken wie je wel en niet graag in je huis wilt hebben. Wat werkt lekker op een feestje en wie moet je misschien apart spreken. Welke mensen vragen teveel aandacht, welke mensen werken nou niet zo heel goed samen in de kamer. En wat kan ik blij zijn als iemand rondkijkt op de verjaardag en zegt: wat een mooi gezelschap. En dat heeft echt niet te maken dat ik alleen maar de allerleukste mensen uitnodig, maar het is juist zo tof om die verschillen bij elkaar te zien en ik bén zo blij met al die verschillende mensen in mijn leven.

Vandaag heeft een soort collega van de rabbi wat moeite met het gezelschap aan de maaltijd. Dit staat er:
“Terwijl Hij nu in diens woning aan tafel aanlag, kwamen ook vele tolle­naars en zondaars met Jezus en zijn leerlingen aanliggen. Toen de Farizeeën dat zagen, zeiden ze tot zijn leerlingen: 'Waarom eet uw Meester met tollenaars en zondaars?' Hij hoorde dit en zei: 'Niet de gezonden hebben een dokter nodig, maar de zieken. Gaat heen en leert wat het zeggen wil: Ik wil liever barmhartigheid dan offers. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.”

Ik weet niet precies wat de maaltijdetiquette was in het Midden-Oosten, maar dit is toch wel bijzonder. Jezus van Nazareth is te gast bij één van de religieuze leiders en puur omdat hij er is, komen er allerlei ‘tollenaars en zondaars’ zoals dat dan heet. Ik weet niet hoe dat werkt en of je dat heel erg aan de buitenkant kan zien van mensen, maar blijkbaar hadden deze mensen wel een naam in de stad. Ze werden herkend als de landverraders en mensen die buiten de religieuze wet vielen, of buiten de eigen identiteit. En de huiseigenaar stelt daarin Jezus enigszins verantwoordelijk. Blijkbaar mag een gast in huis zijn eigen gezelschap meenemen en is dit wat er meekomt, als Jezus van Nazareth aanschuift. Er wordt gemompeld en gefluisterd.

Dan zegt de rabbi iets over gezonde mensen, dat die geen genezing nodig hebben dus waarom zouden ze met hem meekomen. En terug naar de gastheer: superleuk dat je offers brengt en je samen met je vrienden aan de religieuze gebruiken houdt, maar ik zoek barmhartigheid bij je. Een woord dat duizend associaties op kan roepen, maar vandaag is het deze denk ik: dat je de verbinding zoekt met mensen op de plek waar de pijn zit – niet dat je die hoeft op te lossen, dat is heel vaak niet aan ons, maar dat het er mag zijn. Verbinding en ruimte voor daar waar de pijn zit in plaats van verbinding op gezamenlijke inzet voor dezelfde zaak, voor dezelfde religie, hetzelfde project doen.

Onwillekeurig ga ik mijn vriendschappen langs. En die hebben heel vaak te maken met verbinding op hetzelfde project doen of voor een zaak zich hebben ingezet, samen. Doe ik het niet goed dan? Wat ik meeneem? Of de pijn, het onvermogen en het verdriet of het verlangen er mag zijn, aan tafel. Dat de tafel een rustpunt is voor dat wat het in mij niet altijd redt, wat geen zin heeft om aan alles te voldoen of zich in te zetten voor de zaak – omdat het niet lukt of omdat je er moe van wordt.

De tafel als rustpunt, dan kan er van daaruit wel weer gehandeld, geofferd of projecten ondernomen worden. Om vervolgens weer terug te keren naar de tafel – en dan zijn er geslaagde projecten, offers en inzet. Of gefaalde, frustrerende, beroerde projecten, offers of inzet. En dat maakt geen verschil voor je plek aan de tafel, want je was er al voordat je aan dat alles begon.

Tot zover vanochtend. Een hele goede dinsdag gewenst, een ruime ‘tafel’ gewenst in welke vorm dan ook en vrede natuurlijk, en alle goeds. 

Hier vind je drie tekstgedeelten die Rikko vanochtend las.

Geschreven door

Rikko Voorberg

--:--